najdłuższy tunel w polsce

Najdłuższy tunel w Polsce – gdzie go znajdziemy?

Posted by

Przyroda stworzyła naturalne przeszkody w komunikacji, których pokonanie wymaga specjalnej infrastruktury umożliwiającej poruszanie się pojazdów w najkrótszym z możliwych odcinków. Masywy górskiej, zbiorniki wodne, rzeki, cieśniny – wszystkie te obszary można ominąć, budując w nich lub pod nimi odpowiednie tunele.
Pod określeniem „tunel” ukrywa się kilka możliwych budowli. Tunele kojarzą się z instytucją kolejnictwa oraz z metrem, które to porusza się w wydrążonym w podziemiach tunelu.

najdłuższy tunel w polsce

Tunele nadziemne

Najdłuższy tunel w Polsce ma dopiero powstać i będzie się znajdował na Zakopiance pod masywem Luboń Mały. Innym przykładem może być tunel drogowy na Ursynowie warszawskim, który będzie miał długość aż 2,3 km. W tej chwili jednym z niewielu użytkowanych tuneli jest Emilia w Lalikach licząca 678 m.

Najdłuższy tunel tramwajowy znajduje się w Krakowie, który został poprowadzony pod jednym z najbardziej ruchliwych obszarów tego miasta – pod dworcem autobusowym i kolejowym.

Przykładem tunelu kolejowego jest tunel Łódź fabryczna, mający długość 1721 m.

Tunele podwodne

Najdłuższy tunel w Polsce poprowadzony pod wodą to tunel pod martwą Wisłą wykopany w Gdańsku.

Tunele podziemne

Niekwestionowanym, najdłuższym tunelem podziemnym w Polsce jest sieć metra Warszawskiego o łącznej długości 23 km. Druga linia metra ma również 23 km, co daje zawrotną długość 46 km podziemnych tuneli.

Tunele w realizacji

Planowanych jest wiele nowych realizacji, a ich koszt przekracza wszelkie wyobrażenia. Jednak komunikacja potrzebuje tuneli, ponieważ dzięki nim zmniejszają się korki, a droga z punktu A do punktu B trwa zdecydowanie krócej, niż w przypadku podróży autobusem, samochodem osobowych, czy też busem. Rozwój infrastruktury drogowej jest dynamiczny i najlepiej, żeby taki pozostał.

Przykładem przyszłych inwestycji lub tych podczas budowy są:
– tunel Łódzki, podziemny o długości 7,5 km
– tunel Zakopianka, drogowy o długości ponad 2 km
– tunel drogowy pod masywem Białożyński Groń o długości 980 m
– tunel drogowy pod Prądnikiem o długości 870 m